Rawat Selsema dan batuk guna bawang putih

Dah lebih seminggu Arif batuk, paling teruk waktu pagi...

Setakat ni cuma bagi minum ubat batuk cap ibu dan anak je, batuk kurang sikit waktu siang, tapi bila malam ke pagi jadi balik.

Pandai pula kuman batuk ni siang tido , malam berjaga...

Gugel terjumpa petua hilangkan batuk dan selsema baby guna bawang putih, terus cuba buat. **gambar tak sempat nak snap

Cara buat


1. Minyak bawang putih 

ambil seulas bawang putih saiz besar cucuk dengan garfu, bakar atas dapur gas sampai layu, kulit jadi hitam pun boleh, 
~buang kulit, dan lenyek isi bawang puti dalam sepiring minyak masak, **minyak kelapa/zaitun/kelapa dara (vco)/habbatus sauda, anggaran 1-2 sudu besar


2. Rawatan Stim
Tadah air panas dalam mangkuk atau besen kecil, titiskan minyak tersebut, kacau dan halakan wap/stim air ke muka baby,*jangan dekat sangat sebab panas


3. Tepuk belakang/Precussion
Sambil stim, tepuk belakang baby macam nak sendawakan baby tu, kiri kanan,jangan kena tulang belakang. 
~Tangan bengkok sikit ke bawah gaya buat bentuk ular gitu.
~tujuannya nak bagi ada udara di ruang tengah tapak tangan masa tepuk
~ jadi baby tak terhentak kuat dengan tepukan yang kita buat.






0 Comments